Drankentrends 2018

Drankentrends 2018

Werken in de horeca is werken in een sector die altijd in beweging is. Innovaties en nieuwe trends,… er is altijd wel iets nieuws te beleven. Dit zijn volgens trendwatchers de grote drankentrends in 2018. Schenk jij ze vol?

Wijnliefhebbers opgelet

Er wordt de laatste jaren weer flink genoten van een glaasje wijn. Afgelopen jaar werd duidelijk dat witte wijn aan populariteit won. We bestelden met z’n allen heel wat Sauvignon Blancs, Pinot Grigio’s en Grüner Veltliners. In de verkoopcijfers evenaren de flessen wit nu het succes van rood. Bovendien betalen we graag wat meer voor een wijntje van betere kwaliteit. Deze trend hangt samen met de herwonnen populariteit van wijnen uit de ‘oude wijnwereld’: Frankrijk, Italië en Spanje. Wijnen die het weer goed doen op de kaart zijn Chablis, Sancerre, Bordeaux uit Frankrijk, de Italiaanse klassiekers Chianti, Amarone en Barolo en de volle Spaanse Rioja’s.

Dergelijke kwaliteitswijnen hoef je al lang niet meer per definitie per fles te bestellen. In een wijnbar kun je ze gewoon op glas krijgen. De wijnbar mag zich dan ook in 2018 op grote publieke belangstelling verheugen. Want hoe fijn is het als je gezellig met vrienden van lekkere wijnen buiten de deur kunt genieten en zo meer en meer kunt ontdekken wat jouw favoriete wijnen zijn en wat jouw smaak is?!

Hou je van een rosétje op het terras? Hoewel de klassieke rosé uit de Provence nog steeds erg gewild is, was de opmars van de zogeheten blush roséwijnen in 2017 zeer opvallend. Blush rosé is een rosé met een extra licht rozig kleurtje. Een goed voorbeeld is Chateau Miraval, de côte de provence gebotteld door Jolie-Pitt & Perrin (yep, wijn van Angelina en Brad).

Bubbles o’clock

Move over Cava, Prosecco en Crémant; de Champagne is weer terug van weggeweest. Gall & Gall zag de verkoop van Champagne weer flink aantrekken. Zowel de meer gangbare basismerken als de luxe toppers gingen vlot over de toonbank. We hoeven blijkbaar niet meer zo nodig een reden voor een feestje te hebben om de champagnekurken te laten knallen.

Er is nog wat anders dan de Gin Tonic

Op cocktailvlak kreeg de Gin Tonic, dé absolute favoriet van 2016, afgelopen jaar toch weer wat meer gezelschap aan de top. Ben jij al bekend met hippe cocktails zoals de Moscow Mule, een longdrink bestaande uit wodka, gemberbier, suikersiroop, limoen en munt en de Espresso Martini, een mix van wodka, koffielikeur, suikersiroop, zout en espresso? Cocktails op wodka-basis doen het sowieso goed; heel populair hiervoor is het merk Grey Goose, aanvoerder van de lijst ‘World’s Best Tasting Wodka’.

Is wodka niet zo jouw ding? Ook de Caipirinha en de Mojito zijn weer helemaal terug van weggeweest!

Speciaalbieren

Een lijst met drankentrends zou niet compleet zijn zonder een vermelding van het heerlijke gerstenat. We schreven al eens eerder dat er steeds meer speciaalbieren getapt worden. Een zichzelf respecterend café probeert vandaag de dag toch wel minimaal twintig verschillende soorten speciaalbieren op de kaart te hebben staan. De keuze is dan ook groot. Er komen steeds meer hippe craft beers bij. Ook Nederlandse brouwerijen doen hard hun best om met nieuwe brouwsels en hippe etiketten in de smaak te vallen bij bierliefhebbers.

Alcoholvrij, ook lekker

Dat het niet altijd alcoholisch moet zijn, bewijst het stijgende succes van alcoholvrije bieren, wijnen en cocktails. Sinds vorig jaar is alcoholvrij bier en wijn volledig geaccepteerd en dat zal in 2018 niet anders zijn. Dry January, gedurende de eerste maand van het jaar een maandlang geen alcohol drinken, is nu al een hype. Ook op de afgelopen Horecava was er veel aandacht voor non-alcoholische dranken.

Ook low alcohol, dranken met een laag / lager alcoholpercentage doen het goed. Er komen ook steeds meer wijnen en bieren met een lager alcoholgehalte op de markt. Meer keuze en ook een betere kwaliteit.

Andere drankentrends in 2018

Duurzaamheid doet ook in de drankenwereld z’n intrede. Biologische en biodynamische productiewijzen worden steeds populairder. We eindigen deze lijst met drankentrends met de trend ‘shared drinking’. Hiermee wordt niet bedoeld dat je in gezelschap drinkt, maar dat je met je gezelschap allemaal uit dezelfde kom / kan drinkt. Een bowl sangria of punch in het midden van de tafel en uitschenken maar. Het belooft een topper te worden op tuinfeesten en barbecuepartijen en de vraag is maar hoelang het duurt voordat je in een horecazaak ook samen aan een bowl kunt zitten.

Bijverdienen in de horeca met Rent a Butler

Hou je net zo graag van een glaasje drinken als van een glaasje schenken? Wil jij graag een centje bijverdienen en hou je van de uitdagende horecawereld? Meld je dan aan bij Rent a Butler en ga aan de slag in restaurants, hippe bars en leuke evenementen. Je plant bij ons altijd zelf je uren in zodat je jouw bijbaan goed bij je studieagenda kunt laten aansluiten. Bovendien zorgen we ervoor dat je dankzij de kennis die je in onze horecatrainingen opdoet, beslagen ten ijs komt.

Actueel, Trends

Geef een reactie