Personeel RaB Collage

Goed personeel is essentieel voor uw zaak

Het gaat goed met de horeca in Nederland. Maar één van de grootste uitdagingen waarmee de sector nu en de komende jaren te kampen heeft, is personeelstekort. Veel ondernemers stellen hun eisen bij en werven personeel met nauwelijks opleiding en/of ervaring. Goed inwerken is dan een noodzaak, want personeel kan uw zaak maken of breken.

Persoonlijke aandacht staat op één

Wat vinden klanten belangrijk? Uiteraard dat het eten / drinken lekker is, dat de omgeving sfeervol en hygiënisch is, dat er een goede prijs-kwaliteitverhouding is… maar net zo belangrijk is de gastvrijheid van uw personeel. Persoonlijke aandacht voor de klant is waarin u zich als horecaondernemer kunt onderscheiden. Echte beleving (het hypewoord van nu) zit in de medewerkers. Wanneer zij echt contact maken met uw gasten, bijvoorbeeld door een welgemeend compliment te geven (zonder over the top te zijn) of zichzelf voor te stellen als tafelheer of –dame, goede vragen te stellen, dan kunnen ze echt het verschil maken tussen een goede avond en een topavond voor uw klanten.

Dat betekent dat u goed gekwalificeerd personeel moeten vinden en opleiden. Dat is tegenwoordig makkelijker gezegd dan gedaan. De sector kampt met een personeelstekort van 11 procent. Dat betekent dat er momenteel ruim 22.000 vacatures zijn, waarvan de ruime meerderheid onder de categorie ‘moeilijk vervulbaar’ valt, en er simpelweg te weinig gekwalificeerde mensen zijn om ze in te vullen. Ondernemers zijn steeds meer tijd en geld kwijt om personeel te vinden en in te werken. En dat zal er de komende tijd niet op verbeteren.

Tips voor gastvrij personeel

Een tip is om procedures vast te leggen. Zelfs als uw zaak niet heel groot is, kunnen er grote verschillen zijn tussen personeelsleden onderling in hoe ze met gasten omgaan. Wanneer voor uw personeel duidelijk beschreven staat hoe ze in een bepaalde situatie moeten handelen, minimaliseert u dit risico.

Verder is het belangrijk dat u zelf het goede voorbeeld geeft. Als u graag hebt dat uw medewerkers bepaalde waarden en normen adopteren in hun contact met uw klanten, dan moet u dat zelf ook doen. Wilt u dat uw personeel op tijd is, wees dan zelf ook punctueel. Wilt u dat uw medewerkers uw gasten in de watten leggen, doe dat dan zelf ook.

Tot slot is feedback heel belangrijk. Geef aan wat er beter kan en hoe ze dit kunnen aanpakken. Maar vergeet ook niet om uw medewerkers regelmatig eens complimenten te geven. Zeker op stressvolle momenten, is positieve feedback belangrijk. Uw medewerkers krijgen er een beter zelfbeeld en meer verantwoordelijkheidsgevoel door.

Rent a Butler

Bent u op zoek naar nieuw personeel? Tijdelijk, voor een seizoen, of voor een langere tijd? Bij Rent a Butler kunt u terecht voor bedieningsmedewerkers, party managers, barpersoneel, zelfstandig werkende koks, hulpkoks, afwassers,… Wanneer u op zoek bent naar personeel voor een evenement, kunt u via ons ook oestermeisjes, hostessen en op-en afbouwers inschakelen. Wij stomen onze studenten klaar om volledig in uw horecagelegenheid mee te kunnen draaien. Elke kracht van Rent a Butler beschikt over de juiste basiskennis en kan direct volledig in uw horecaonderneming meedraaien. Neemt u gerust contact met ons op voor meer informatie.

Actueel, Horeca Rotterdam, Ondernemen, Vacatures

Geef een reactie