Drankjes terras trends 2018

Dit zijn de populaire drankjes voor op het terras van dit moment

Daar is de zon weer! Het perfecte weer voor een terrasje! Gasten willen wel eens iets anders dan het standaard roseetje, colaatje of biertje. Als u uw gasten wilt (blijven) verrassen, is het goed om uw drankenkaart regelmatig ‘op te frissen’ met de laatste nieuwe drankjes.

Bewust alcoholvrij

Eén van de trends die de laatste jaren steeds meer aan terrein wint, is alcoholvrij. Kiezen voor alcoholvrij is lang niet saai meer, maar een bewuste keuze voor gezondheid en veiligheid (in verband met auto rijden). En het moet gezegd: de alcoholvrije opties zijn ook steeds gevarieerder en lekkerder geworden. Ideaal voor wie Bob is, maar ook voor tijdens vergaderingen en zakenlunches of –diners.

Als horeca-ondernemer kunt u het verschil maken door niet alleen verschillende alcoholvrije opties op de kaart te hebben, maar ook door deze drankjes met wat meer aandacht en ‘franjes’ te serveren. Het standaard citroenschijfje wordt als garnering meer en meer vervangen door muntblaadjes, rode besjes, bloemetjes,… Drankjes garneren met natuurlijke producten is in 2018 helemaal hot! Ook trending is gewoon zelf ‘from scratch’ aan de slag gaan. Wanneer u ‘home made’ ice teas, sappen / smoothies, waters met smaakjes enz. op de kaart heeft staan, zal dat zeker veel gasten in positieve zin verrassen.

Mineraalwater mét

Met het oog op de gezondheid, kiezen steeds meer consumenten voor mineraalwater in plaats van frisdrank[i]. En de producenten spelen daar handig op in door talrijke waters met smaakjes op de markt te brengen. Alle grote watermerken hebben inmiddels ‘water met een vleugje smaak’ uitgebracht. Verfrissend, zonder calorieën en toch enorm gevarieerd.

Hydrolade

Een nieuwigheid op de Nederlandse markt is een hydrolade. Dit is een drank die bestaat uit water, plantenstoom (het zogeheten hydrolaat) en echte seizoensvruchten en –groenten (zonder concentraten). Het Belgische ‘Simone a soif’ is de eerste die planten distilleert tot waterdamp en op basis van deze hydrolatie haar hydrolades op de markt brengt. Geen chemische troep, geen toegevoegd suiker / zoetstoffen en geen andere additieven als bewaarmiddelen, kleurstoffen en aroma’s.

Limonade en ijsthee

Dat consumenten bewuster naar de calorieën kijken, is een feit. Het verbruik van laagcalorische frisdranken op het terras stijgt dan ook. Een goed voorbeeld is Fïnley, die niet alleen aan de vraag naar frisdranken met minder calorieën tegemoet komt maar ook een ‘alcoholvrij’ alternatief voor populaire zomercocktails als Mojito en Aperol Spritz biedt.

Ijsthee blijft populair en dat ziet u terug in het aanbod. De ‘normale’ ice teas hebben concurrentie gekregen van zogeheten fusiedrankjes. Denk aan Fuze Tea, een combinatie van thee-extracten, fruitsap en kruidenextracten. Ook “matcha” is trending. Matcha is een groen poeder dat gemaakt wordt van de blaadjes van de theeplant Camellia sinensis. Het poeder is rijk aan antioxidanten en natuurlijke cafeïne. Matcha is eeuwenlang een goed bewaard geheim gebleven en was in Japan voorbehouden aan de Keizer en zijn elite. Tegenwoordig duikt het als ingrediënt in steeds meer drankjes op.

Sappen

Als consumenten meer kiezen voor gezondere en natuurlijkere drankjes, dan horen sappen daar natuurlijk ook bij. Die kunt u natuurlijk zelf persen en serveren, maar producenten brengen ook steeds meer vernieuwende kant-en-klaar sappen op de markt. Inspelend op de wensen van de klanten, zorgt u ook voor een zo natuurlijk mogelijk assortiment. Dat betekent: geen additieven maar zo puur mogelijk. De koudgeperste probiotica superfood smoothies in composteerbare flesjes van Happy Coco bijvoorbeeld. Deze koudgeperste sappen op basis van kokoswater en zogenaamde superfoods (maca, acai, gember, kurkuma,…) zijn verrijkt met plantaardige probiotica, ter ondersteuning van een goede darmflora.

Alcoholvrij of alcoholarm bier en wijn

Terwijl zo’n 25 jaar geleden niemand met een alcoholvrij bier in de hand gezien wilde worden, is dat nu wel anders. Uit het Nationaal Bieronderzoek 2017 blijkt dat 52 procent van de Nederlandse bierdrinkers wel eens een alcoholvrij pilsje kiezen. En meer dan één ook. Per jaar worden er zo’n 120 miljoen flesjes en blikjes alcoholvrij bier soldaat gemaakt. De kwaliteit en de keuze is er dan ook fors groter op geworden. Volgens een telling van Biernet.nl zijn er bijna 60 bieren en pilsen zonder alcohol, 15 biertjes onder 1 procent alcohol en nog eens ruim 230 (speciaal) bieren onder de 5 procent alcohol.

Ook het aanbod van alcoholvrije wijnen gaat gestaag vooruit, al is er qua smaak vaak nog wel wat te winnen. Nu dankzij een nieuwe techniek alcohol ook op lagere temperaturen uit de wijn te verwijderen is, zou verbetering op komst zijn.

Alcoholische drankjes

Al is alcoholvrij aan een stevige opmars bezig, cocktails, wijn en bier blijven toch ook populaire drankjes voor op een terras.

Zomerse bieren

Speciaal voor tijdens de zomerse terrasdagen zijn er frisse bieren verkrijgbaar. Nieuwe biertjes zijn bijvoorbeeld Zonnig Zeewit (bier van Gebrouwen door Vrouwen met Hollands zeewier) en Zwaanzinnig en Nog Eendje (beiden van Bird Brewery). De zogeheten craft bieren doen het sowieso goed. Ambachtelijk gemaakt, meestal door kleine(re) zelfstandige brouwerijen, brengen deze craft bieren variatie in het bierlandschap. Ons land is inmiddels al ruim 400 brouwerijen rijk en heeft hierdoor al meer biermerken dan ‘bierland België’.

Een wat verrassende combinatie wellicht is die van wijn en bier. ‘Wijnbier’ is een gepatenteerde, frisse mix van mousserende wijn, hop en gist, dat op de innovatiebeurs SIAL zijn wereldwijde primeur beleefde. Na een succesvolle lancering in Chili en Canada is Nederland het eerste Europese land waar wijnbier verkrijgbaar is. Basis is sprankelende witte wijn, waaraan hop en gist toegevoegd zijn. U serveert het uw gasten in een wijnglas.
In dezelfde lijn ligt het Verdus-bier, een ambachtelijk gebrouwen craft bier waaraan druivensap van de typische druivenrassen uit de Bordeaux is toegevoegd. Dit innovatieve bier is ontsproten aan het brein van Thomas le Grix de la Salle, een jonge wijnmaker van Château le Grand Verdus in Bordeaux. Het is momenteel in 3 soorten verkrijgbaar (Verdus Merlot Blond Pale Ale, Verdus Cabernet Sauvignon IPA en Verdus Sauvignon Blanc Blanche).

Populaire wijnen

Op een terras genieten van een glaasje rosé blijft onverminderd populair. De vraag naar rosés uit de Franse Provence stijgt. Ook de zogeheten blush roséwijnen, rosés met een extra lichte roze kleur, doen het goed. Consumenten willen de laatste jaren ook weer wat meer betalen voor goede kwaliteit. Door kwaliteitswijnen per glas te laten bestellen, komt u aan die wens tegemoet.

Nieuw en ook steeds vaker op de horecakaart te vinden, is natuurwijn. Om in te spelen op de vraag van uw consumenten voor zo natuurlijk mogelijke drankjes, kun je met natuurwijn niet verkeerd. De druiven waarvan natuurwijn gemaakt is, worden met de hand geplukt en chemische toevoegingen zijn niet toegestaan. Zelfs sulfiet, wat de wijn wat langer houdbaar maakt, wordt (bijna) niet toegevoegd. De natuurwijn wordt verder ook niet geklaard of gefilterd, waardoor hij wat troebeler blijft. Qua smaak is er een flink verschil met de ‘gewone’ wijn; er zouden meer sherry- en notenaroma’s in te herkennen zijn.

Cocktails

Natuurlijk kunnen cocktails niet uit de lijst van populaire zomerse drankjes voor op het terras ontbreken. Steeds vaker verschijnen cocktails in een gradatie aan alcoholsterkte op de kaart; van de mocktails (alcoholvrij) over naar de milde cocktails tot de sterke cocktails. Door drankjes met minder alcohol op de kaart te zetten, komt u tegemoet aan de wens van consumenten om verantwoord(er) met alcohol om te gaan én toch volop te genieten op het terras.

Ook duurzaamheid krijgt voet aan de grond in cocktailland. Een goed voorbeeld zijn ‘closed loop cocktails’. Dit zijn drankjes waarbij elk element / ingrediënt in eigen huis is gemaakt en/of gerecycleerd is. In plaats van citroenschillen na het uitpersen weg te gooien, kunnen ze bijvoorbeeld nog dienen om tincturen of siropen van te maken. Een andere manier om ietwat duurzamere cocktails op de kaart te zetten, is lokaal in te kopen. Door uw ingrediënten bij lokale producenten te kopen, verkleint u de ecologische voetafdruk van de uiteindelijke cocktail.

Drinks and bites

Een andere nieuwe ontwikkeling die bijvoorbeeld zeker ook in de grote steden met opkomend toerisme, zoals Rotterdam, opvalt, is die van een ‘nieuw’ consumptiemoment tussen 15 en 18u. Tussen lunch en avondeten in, willen gasten tegenwoordig graag genieten van een laagalcoholisch drankje met een lekker hapje of fingerfood. En dat hapje is, gezien het verhoogde gezondheidsbewustzijn van consumenten, ook steeds gezonder. Bitterballen blijven altijd wel in trek, maar de luxe ‘deelplanken’ met diverse charcuterie, verse visgerechtjes en verse groenten zijn aan een forse opmars bezig.

Vol terras, voldoende personeel

De eerst zonnestralen lokken altijd snel mensen die buiten willen genieten van hun drankjes en hapjes. De eerste topdrukte van dit jaar heeft u weer achter de rug. Die eerste echte zomerse terrasdagen zijn altijd een grote test voor uw personeel en machines. De routine is eruit en in het begin zijn er altijd weer veel nieuwe medewerkers, die nog ingewerkt moeten worden.

Het wordt voor horeca-ondernemers steeds moeilijker om snel goed personeel te vinden. En voor het uitbaten van een succesvol terras, zijn vakkundige, vriendelijke medewerkers onontbeerlijk. Het liefst zet u ze wel zo flexibel mogelijk in, want in Nederland kan het weer altijd roet in het eten gooien. Wanneer u nog op zoek bent naar deskundige, tijdelijke medewerkers die flexibel inzetbaar zijn en snel hun draai hebben gevonden op uw terras, dan bent u bij Rent a Butler aan het juiste adres.

 

[i] Frisdranken worden minder vaak gekozen volgens de Nederlandse vereniging van Frisdranken Waters, Sappen (FWS).

Actueel, Horeca Rotterdam, Ondernemen, Onderzoek, Trends

Geef een reactie