Gezond eten horeca trend 2018

Gezond eten: belangrijke trend binnen de horeca

Steeds meer consumenten zijn bezig met gezond en lekker eten. De horeca speelt hier dan ook al maar meer op in. Gezond eten groeit op die manier uit tot één van de grote trends in 2018.

Groenten in de hoofdrol

Groenten en fruit staan volop in de belangstelling. Het GroentenFruit Huis berekende dat afgelopen jaar de afzet van groenten (+10 procent) en fruit (+17 procent) via het horeca-en cateringkanaal flink is gegroeid.

Bekende chef-koks laten zich door groenten graag inspireren tot culinaire hoogstandjes. Recent schoven zo’n honderd chefs aan tijdens het Meet Vegetables-event, dat volledig draaide om de creatieve kant van groentegerechten. Gerechten waarin groenten de hoofdrol krijgen toebedeeld, met vis en vlees in een ondersteunende rol. Of zelfs zónder vis of vlees; de vraag naar vegetarische en veganistische gerechten is immers groeiende.

Groenten worden op allerlei wijzen bereid, van stoven en stomen tot vacumeren, barbecueën, fermenteren, poffen,… om de smaak zo vol en diep mogelijk te krijgen. In de driesterrenzaak De Librije combineert chefkok Jan Smink groenten met de 3D printtechniek; een eyecatcher in de keuken die bovendien bijdraagt tot een smaakvol gerecht.

Storytelling

De groeiende interesse vanuit de horeca voor groenten en fruit merkt ook AGF[i]-horecagroothandel Rungis. Rungis nodigde onlangs een groot aantal enthousiaste chefkoks om exclusieve, Nederlandse groenten te ontdekken. Chefs zijn namelijk niet alleen meer geïnteresseerd in de smaak en textuur van groenten, maar willen ook het verhaal achter de groente ontdekken. Dat kunnen ze dan weer vertellen aan hun gasten. Storytelling op het bord en in de zaak.

Kun je over groenten een verhaal vertellen dat consumenten niet al lang kennen? Jazeker. En al helemaal als je weet hoe uitgebreid het assortiment groenten, fruit en kruiden eigenlijk is. Rungis kent bijvoorbeeld vijf seizoenen (winter, lente, voorzomer, zomer en herfst) en selecteert aardappelen, groenten en fruit die in het seizoen geoogst worden. Want die zijn duurzamer, smaakvoller én voordeliger. Rungis streeft er daarnaast naar om ieder jaar 120 nieuwe producten te introduceren. Tegenwoordig populair zijn de Japanse smaken. Van wasabi kun je niet alleen de wortel, maar bijvoorbeeld ook de bladeren en de steel gebruiken. En wat dacht je van gefermenteerde pruimen, myoga gember, ponzu, dashi,… Ook zeegroenten en -kruiden zijn erg in trek, met nieuwigheden zoals inula, zee-eikwier, winterwier, enz.

Fast, casual & on the move… maar vooral ook gezond

De aandacht voor gezond eten is er niet alleen in de gastronomische restaurants. En dat is maar goed ook. Fastfood blijft belangrijk, in die zin dat mensen gemak en snelheid wensen… maar ook hier is ‘gezond’ hét sleutelwoord. Veel mensen zijn bewust bezig met een gezond en goed eetpatroon, en wil dit verder kunnen zetten als ze voor een ‘snelle hap’ kiezen; on the go, op het werk, thuis, in het park,…

Deze gezonde tendens vertaalt zich naar de straat. Naast de patat- en broodjeszaken vestigen zich steeds meer traiteurs en delicatessenzaken, die op de behoefte van klanten inspelen om snel, lekker, gezond én hoogwaardig te eten. Ze werken met gezonde ingrediënten, veelal seizoensproducten, die de ster worden van hippe, trendy gerechten zoals poke bowls, sushi bowls, sushi wraps, sushi burrito’s enz. Verse maaltijden die volledig op maat van de wensen van de klant (fully customized) gemaakt worden en kant-en-klaar meegenomen kunnen worden.

 

[i] AGF: aardappelen, groenten en fruit.

Actueel, Duurzaamheid, Trends

Geef een reactie