Productkennis is een must

Het belang van goede productkennis van medewerkers

Hoe zorgt u ervoor dat uw bedienend personeel een gepassioneerd gesprek aangaat met een gast over die fantastische nieuwe wijn, die heerlijk bij dit frisse zomergerecht past? Of nog belangrijker, niet met de spreekwoordelijke mond vol tanden staat aan tafel…

Het is nog nooit zo eenvoudig geweest om informatie op te doen over productkennis. Uw gasten verwachten dan ook dat de echte experts, uw personeel, minimaal op de hoogte zijn van wat zij, middels een korte zoekactie op hun smartphone, kunnen ontdekken. Geeft u uw personeel de kans om te imponeren, door niet alleen de basiskennis, maar ook het verhaal achter uw producten te leren?

Storytelling

Storytelling -met achtergrondverhalen en kennis uw gast vermaken- is steeds belangrijker nu mensen vaker op zoek zijn naar identiteit en onderscheid. Uw personeel laten vertellen over smaak en ingrediënten, maar ook vooral het verhaal achter het gerecht; grootmoeders recept met appels uit eigen tuin, daar kunt u uw gasten mee boeien en binden! Wij geven graag een aantal tips over hoe u uw personeel kunt informeren, inspireren en motiveren tot storytelling, zodat het bij u in de zaak nóg gezelliger wordt!

Tip 1: Maak er een wedstrijd van

Organiseert u weleens personeelsfeesten? Voeg hier de volgende keer een spelelement aan toe door bijvoorbeeld een quiz te maken van uw (nieuwe) kaart. Zo kunt u op een interactieve manier uw personeel uitdagen om hun productkennis bij te spijkeren en voelt het minder aan als huiswerk en meer als gezellig samenzijn. Of maak er een rollenspel van waarbij situaties uit de praktijk worden nagespeeld…Met wijn! Succes gegarandeerd.

Tip 2: Vlog, blog, app of e-mail

Voor een meer alledaagse aanpak kunt u via e-mail een quiz of update uitsturen. Of nog directer, via de groepsapp. Een groepsapp kan een uitkomst zijn bij het introduceren van nieuwe gerechten en dranken; maak er bijvoorbeeld een leuke video van! Producten en gerechten kunnen wekelijks veranderen en op deze manier blijft toch iedereen op de hoogte.

Tip 3: Proefavonden: productkennis proefondervindelijk ervaren

De meest directe en tevens meest gewaardeerde aanpak om de productkennis van uw medewerkers te vergroten, is uiteraard uw personeel laten proeven zodat ze ook echt weten wat ze verkopen. Dit kan een gerecht zijn tijdens de personeelslunch of het diner of een wijntje bij de na-borrel. Daarnaast kunt u ook, bijvoorbeeld bij aanvang van het seizoen, een informatieve bijeenkomst organiseren. Grijp deze momenten aan om niet alleen nieuwe producten te laten proeven, maar ook de bereidingswijzen uit te leggen. Deze inhouse trainingen kunnen worden gegeven door eigen personeel; de kok vertaalt de menukaart en uw sommelier verzorgt de wijnen en sterke dranken. Een barman geeft een cocktailworkshop en de restaurantmanager legt uit hoe een wijk gemanaged wordt.

Tip 4: E-learning

Sommige horecabedrijven maken ook gebruik van e-learning. Dit kan volgens hetzelfde recept: de kok deelt zijn/haar kennis over de producten en bereidingswijze, maar dan in plaats van aan tafel, via een document of spreadsheet.

Training oestersteken bij Rent a Butler / &Co

Rent a Butler en &Co

Goed opgeleide personeelsleden, die weten waarover ze spreken, is een must voor uw zaak. Dat geldt voor uw eigen personeel, maar net zozeer voor personeel dat u tijdelijk inzet om bijvoorbeeld piek- of ziekmomenten op te vangen. Bij Rent a Butler / &Co stomen we onze studenten middels een tweetal verplichte basis horecatrainingen in korte tijd klaar. Daarnaast is kennis uit te breiden met een cocktail workshop, barista training, een oestertraining of een ontbijt- en dinertraining om volledig in de bediening mee te kunnen draaien. Bovendien zijn er ook trainingsmodules tot kundig gastheerschap of tot hostess. Zo weet u zeker dat ook uw extern ingeschakeld personeel altijd over de juiste kennis beschikt!

Nog een laatste tip: Of u nu een jaarlijkse cursus, een seizoensspecifieke training of een dagelijkse briefing overweegt; informeer ook eens bij uw leverancier en/of brouwerij. Vaak zijn zij meer dan bereid hun steentje bij te dragen. Immers, een succesvolle zaak voor hen, is een succesvolle zaak van u!

Actueel, Ondernemen

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.