arbeidsmarkt horeca

Het rommelt op de horeca arbeidsmarkt. Hoe gaat u hier mee om?

Recent onderzoek van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en Stichting Vakbekwaamheid Horeca (SVH) naar de arbeidsmarkt in de horeca in 2018 heeft tot enkele verrassende resultaten geleid. De korte maar krachtige samenvatting? Grote uitstroom, minder vaste contracten en personeel in de horeca is nog jonger dan werd gedacht! Hoe kunt u, als horecaondernemer, inspelen op deze veranderingen?

Het lijkt eenvoudig, maar toch blijkt het in de praktijk soms lastig om te ontdekken wat u zelf kunt doen om de ontstane krapte op de arbeidsmarkt te verminderen. Vaak denken we het antwoord te weten: Wees een goede werkgever en zorg goed voor uw medewerkers. Maar wat is goed werkgeverschap eigenlijk? En zijn de behoeften van onze medewerkers vandaag de dag nog wel hetzelfde als pakweg 20 jaar geleden?

Inspraak, autonomie en transparantie

Ruim 45 procent van de horecawerknemers is jonger dan 25 jaar. De gemiddelde leeftijd ligt op 32 jaar. 64 procent is jonger dan 35 jaar. Wellicht wordt het tijd om ons te verdiepen in de jongere generatie en de (nieuwe) manier van aansturen.

Een voorbeeld uit de praktijk: Een horecaondernemer die zijn personeel veel inspraak en autonomie geeft, laat zijn team zelf beslissen wie wanneer vrij is, ook al is dit in het weekend. Zolang het niet ten koste gaat van de kwaliteit van de zaak, wil de ondernemer best buigen. Menusuggesties? Roosterwijzigingen? Als u graag wilt dat uw team meedenkt, dan is een zekere vorm van transparantie nodig. Zo is het bijvoorbeeld achterhaald, en eigenlijk ook vrij onlogisch, om een chef er op piekmomenten te laten zijn. Als deze keukenbrigade-leider de inkoop goed heeft bewaakt, gerechten/recepten kloppen en personeel goed opgeleid is, kan de chef rustig op vrijdagavond thuisblijven. Procesverbeteringen worden namelijk op dinsdagmiddag besproken, niet in het weekend. Dergelijk ogenschijnlijk simpele maatregelen kunnen een groot doel als behoud van medewerkers, absoluut bevorderen.

Er zijn ook grote verschillen in de functiegroepen van uitstroom in de horeca. Van gediplomeerde koks werkt de helft 5,5 jaar na slagen nog steeds in de horeca. In de functiegroep medewerker bediening is dit nog maar 35 procent. Ook zetten bedieningsmedewerkers eerder de overstap naar een andere sector.

Rent a Butler en &Co, voor al uw tijdelijke horeca personeel

Heeft u op korte termijn extra medewerkers nodig, in de keuken of in de bediening? En hebben uw vacatures nog niet tot de gewenste resultaten geleid? Bij Rent a Butler / &Co bieden wij u goed opgeleid personeel, zodat u uw piekmomenten efficient kunt opvangen. Rent a Butler personeel is multi-inzetbaar voor heel diverse opdrachtgevers. Dus of u nu een dorpskroeg heeft of een 2 sterren Michelin restaurant en u heeft morgen personeel nodig, contacteer ons gerust.

Actueel, Ondernemen, Onderzoek

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.