RaB &Co collage - voor al uw personeel

Personeel binden en boeien in de horeca

Hoe zit het met de in- en uitstroom van personeel in de horeca? Hoe kunt u uw personeel binden en boeien? Joyce Vastenhouw onderzocht door middel van observaties, interviews en analyses hoe u als horecaondernemer het tegenwoordig zeer schaarse horecapersoneel succesvol kunt aantrekken én behouden.

Personeelsverloop

De economie trekt aan en consumenten geven meer uit. Ook trekt ons land steeds meer toeristen aan. De horeca profiteert daar goed van. Een gevolg daarvan is dat afgelopen jaren het aantal banen én het aantal vacatures in de horeca flink gestegen is. Horecaondernemers krijgen het steeds moeilijker om goed personeel te werven. Dat komt niet alleen door de gunstige economie, maar ook door het hoge personeelsverloop in de branche.

Werken in de horeca is immers niet altijd even makkelijk en het is soms flink aanpoten; daar denken horecaondernemers vaak te licht over. Het is dan ook belangrijk dat personeel goed ingewerkt wordt en de juiste trainingen aangeboden krijgen.

Uit de gesprekken die Joyce voerde met horecamanagers en –ondernemers die weinig personeelsverloop in hun onderneming kennen, blijkt dat onder andere regelmatige communicatie een belangrijke factor is. Daarbij ligt de nadruk van de gesprekken op ontwikkeling en verbetering en niet op het beoordelen van de medewerker. Dit wordt iedere drie maanden in één-op-één gesprekken besproken. Voor de managers en ondernemers is het belangrijk om hun afspraken na te komen: ‘doen wat je zegt en zeg wat je doet’. Hou u aan de afspraken en zorg voor een goede teamspirit om te zorgen voor een vermindering in het personeelsverloop.

Ken uw personeel

Wat motiveert uw personeel? Wat boeit en bindt hen aan uw bedrijf? Niet iedere manager of ondernemer kan dit van zijn of haar eigen personeel benoemen. Van alle ondervraagden in dit onderzoek was er slechts één manager die hier antwoord op kon geven. Het gedrag van de (direct) leidinggevende is echter van heel groot belang voor de arbeidstevredenheid van personeel. Leidinggevenden die medewerkers niet bij de praktijk betrekken, die niet op persoonlijke basis met hun medewerkers communiceren en die geen duidelijk beeld hebben van wat er bij ieder individuele medewerker speelt, krijgen veel vaker met (ongewenst veel) personeelsverloop te maken dan leidinggevenden die dat wél doen. Uit onderzoek van UvA blijkt bovendien dat personeel met een leidinggevende die zich richt ontwikkeling en verbetering, minder kans hebben op een burn-out en verzuim. Het onderzoek toont onomstotelijk aan dat goed werkgeverschap de basis legt voor gemotiveerd personeel en weinig ongewenst personeelsverloop en personeelstekorten.

Binden en boeien

De horeca heeft een niet al te best imago. Veel studenten die in de horeca werken besluiten om na hun studie het bedrijfsleven in te gaan en verlaten massaal de horeca. Hoe kunt u hen blijven binden en boeien? Het imago van de horeca moet verbeteren en de succesfactoren moeten aan het licht worden gebracht. Op die manier kan personeel een band opbouwen met de desbetreffende organisatie en zullen zij zich verbonden voelen aan de identiteit, missie en visie. Managers en ondernemers moeten blijven inspelen op de behoeftes van hun medewerkers om zo de uitstroom te verminderen.

Rent a Butler en &CO

Bent u op zoek naar nieuw personeel? Tijdelijk, voor een seizoen, of voor een langere tijd? Bij Rent a Butler en &CO kunt u terecht voor bedieningsmedewerkers, party managers, barpersoneel, zelfstandig werkende koks, hulpkoks, afwassers,… Wanneer u op zoek bent naar personeel voor een evenement, kunt u via ons ook oestermeisjes, hostessen en op- en afbouwers inschakelen. Wij stomen onze studenten klaar om volledig in uw horecagelegenheid mee te kunnen draaien. Elke kracht van Rent a Butler beschikt over de juiste basiskennis en kan direct volledig in uw horecaonderneming meedraaien. Neemt u gerust contact met ons op voor meer informatie.

Ondernemen, Onderzoek

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.